fredag 3. september 2010

En uke på reise.

I St Wolfgang
Du og du
du for et landskap! I dag har vi kjørt fra en Disney-idyllisk liten landsby i Østerrike St Wolfgang over Brenner-passet mellom Østerrike, Tyskland og over i Italia. Helt aldeles nydelig og fine veier, fin kjøring og ingen sure miner.

Men jeg begynner med starten : deilig lugar over Skagerak uten en krusning på havet ga en god begynnelse. At Kian strytte av "bandet" fra Bulgaria var og et tegn på at stemningen var god og positiv. Opp klokka 0600 (de som kjenner meg vet at det ikke er normal dags-prossedyre)... Avgårde til Neustadt i Nord-Tyskland. En fin liten havneby med masse båter og det var det. Ikke så mye å gjøre når regnet datt ned og det var søndag så vi dro på søndagstur til Lybeck med Gynther Grass, Thomas Mann og Willt Brandt-museer. Så fikk bibliotekaren og politikeren sitt. Kaldt der og, men mer å se.

Videre til Potsdam som en liten mellomstasjon og så til Praha. Som var en vakker vekker by Kaldt som bare det : 13 grader og en uhyre masete og kommunist-hatende guide. Men det er kanskje ikke å vente noe annet etter mange års understrykkelse. Verre var det at han sa (iallafall oppfattet vi det sånn) at jødene reiste ut av Praha etter at kommunismen le innført "fordi de var så glade i penger og ikke kunne leve uten gull " . Spesielt!

Det regnet hver dag. Men flott likevel. Jeg gikk på ballet med litt chubby damer som svaner og en meget usikker prins. Det var et slags sommershow med studenter eller/og avdenkede stjerner, innbiller jeg meg. Ingen musikere, bare cd. Men ok. Kian stod over, Sikkert like greit.

Tre netter. Så videre til St.Wolfgang. Nydelig sted, men bare hoteller.

Nå er vi i utkanten av Bolzano. Industri, men flott hotell og ITALIA. Imorgen er vi på det første ukes-oppholdet. i Bellagio. Nå kjenner jeg at Italiareisen kan begynne. Dessverre glemte jeg Goethes lille resieskildring hjemme, men dere som gidder å følge med får greie dere meg oss... 25 grader, utsikt over eplehage så langt æye kan nå og et digert slott på høyden. Mer i morgen

1 kommentar: