søndag 17. oktober 2010

Jada Jada Jada - altfor lenge siden sist

Anne og jeg på Petersplassen. Den ekte paven i bakgrunnen
Terrassen i Santa Marinella
To uker siden sist blogg - jeg regner med at det sitter horder på horder og savner innleggene... Men det var altså ikke så lett med nett-tilgang i Santa Marinella, og jeg orker ikke reise allverdens andre plasser for å skrive noen ord. Men vi har har igjen hatt begivenhetsrike, flotte og spennede dager. S.Mar ligger ca 40 minutters togtur fra den evige stad og der var vi to lange dagsturer. Først med Anne og Tormod som kom på besøk den første uka. Masse sol og strand og avslapning og mat og vin på Oddbjørg og Dags fantastiske altan. Sol fra morgen til kveld : solstoler, sittestoler, spisebord, liggestoler - alt hva hjerte og kropp kan begjære var til vår rådighet. Lite bad og lite kjøkken og ikke spesielt stor leilighet, men hvem trenger det under Italias sol?
ROMA er helt spesiel. Det vet alle som har vært der og det er mange. Hvert hjørne, hver krok, rundt hver eneste sving ligger noe så vakkert at det er nesten som om kropp og sjel ikke kan absorbere alt. Fontener, skulpturer, bygninger, museer, arkitektur, malerkunst. Alt huser Roma og alt finnes i Roma. Stoltheten over å være av europeisk herkomst dukker opp - gleden over å vandre de samme plassene som Goethe og Schiller og Keats og jeg vet ikke hvem fyller meg opp så det blir vanskelig å ta alt inn over seg. Men sånn er det - vi lever i så mangslags skjønnhet og jeg skulle ønske vi kunne lære oss å gjøre det! Ta med oss skjønnheten og gleden og la det heslige og vonde stå tilbake.

Men likevel er det Firenze som sitter som spikret i mitt sinn. Maria Magdalena og de syngende korjentene av Donatello gjorde et inntrykk som er skerkere enn det meste jeg har opplevd. Jeg tror det var like stort som å treffe Paul Auster eller å gå på Sting eller Johnny Depp (hvis jeg hadde gjort det ...)
Nå sitter vi på et deilig hotellrom på hotel Sofitel i Strasbourg. Min fars anbefaling fra hans tid som politiker i Europarådets kulturkomite. Jeg hadde alltid lyst til å være med ham hit på en av hans reiser, men det ble aldri. Men nå har jeg endelig gjort opp for det ved å bo på samme hotell og se de flotte stedene i denne spennede franske byen. Ut og spise middag. Kinamat!!! Etter all den gode italienske maten skal det faktisk bli godt med noe annet.

1 kommentar:

  1. Endelig ny blogg! Nå har jeg sittet og stirret på bildet fra Malta i ukevis :-D Veldig bra om å ta med skjønnheten og gleden og la det vonde være igjen. Det kan dere ta med hjem :-)

    SvarSlett